Repertoár uměleckého sboru Opera a opereta

Gioacchino Rossini: Lazebník sevillský |Komická opera
Lazebník sevillský Jde o patrně nejznámější operu Gioacchina Rossiniho, ve které autor dokázal své hudební mistrovství. Opera vznikla za 26 dnů a je přeplněna jiskřivostí, humorem. S velkou oblibou je uváděná po celém světě. Známá je příhoda z neúspěšné premiéry doprovázené řadou trapasů, kdy přes jeviště přeběhla černá kočka, jeden z houslistů odpadl po tom, co mu praskla u houslí struna, a za smíchu, syčení, křiku a bučení musela být spuštěná opona. Operu uvedeme v italském originále s titulky.
vstupenky

10.9 (čt)
19:00

vstupenky

16.9 (st)
19:00

vstupenky

26.10 (po)
19:00

vstupenky
od 5.6.2015 detaily
Emmerich Kálmán: Hraběnka Marica |Klasická opereta
Hraběnka Marica Hraběnka Marica patří k posledním velkým klasickým operetám. Vznikla v roce 1924 a jejím autorem je jeden z nejpopulárnějších autorů vídeňské operety Imre Kálmán. Označována je také jako nejvíce "maďarská" opereta. Autor, který pocházel z Maďarska, zde mistrovsky využil barevné melodie a tance své vlasti. Je to komedie plná zábavných peripetií, která osloví svojí cikánskou magií, maďarským temperamentem a výbornou hudbou - ohnivými čardáši, cikánskými písněmi a melodickými šlágry.
vstupenky

8.9 (út)
19:00

vstupenky
od 17.4.2015 detaily
Bedřich Smetana: Hubička |Prostonárodní opera ve dvou dějstvích
Hubička Hubička je v pořadí šestá opera Bedřicha Smetany. Premiéru měla 7. listopadu 1876. Hubička byla novou "národní" operou vycházející z lidových tradic a vyjadřující prostředí českého venkova, stejně jako typickou českou duši. Smetana tak lidem věnoval melodické dílo, pochopitelné širokým vrstvám a svým charakterem navazující na velmi úspěšnou Prodanou nevěstu. Premiéra byla přijata s nadšením a respekt ke Smetanovi byl tím větší, že Hubičku skládal již hluchý. Hubička je po Prodané nevěstě druhou nejhranější Smetanovou operou, ale též jednou z nejhranějších oper v českých zemích vůbec.
vstupenky

8.10 (čt)
19:00

vstupenky
od 13.2.2015 detaily
Rudolf Friml: Rose Marie |Revuální opereta
Rose Marie Rudolf Friml, skladatel českého původu, se stal slavným autorem světové operety. Byl jedním z velkých českých emigrantů ve dvacátém století. Z vlasti odešel roku 1906, ve stejném roce jako Oskar Nedbal, každý z nich však měl osudovou cestu. Nedbal zakotvil v blízké Vídni, Friml si to zamířil až do New Yorku. Celý život ale zůstal věrným a přesvědčeným Čechem a rodilým Pražanem. Zásadním přínosem pro Frimlovu uměleckou kariéru byla opereta Rose Marie, která mu přinesla světovou slávu. Premiéra Rose Marie byla 2. září 1924 v New Yorku. Inscenace se hrála přes rok a dosáhla 557 repríz. Okamžitě se prosadily písně jako Indiánská píseň lásky, pochod zlatokopů, vstupní píseň Rose Marie se sborem a další. Rose Marie čerpá inspiraci ze zlaté horečky v předminulém století, která přivedla do Ameriky řadu emigrantů z Evropy. Vystupují zde dobrodruzi, majitelka westernového saloonu, Indiáni a děj se odehrává na rozhraní francouzské a anglické Kanady. Moravské divadlo Olomouc se k tomuto dílu vrací po 31 letech a uvádí jej k Roku české hudby 2014, rovněž k 90. výročí světové premiéry a 135. výročí od narození autora.
vstupenky

13.9 (ne)
16:00

vstupenky

4.10 (ne)
14:30

vstupenky
od 5.12.2014 detaily
Viktor Ullmann: Pád Antikrista |Opera ve třech dějstvích podle skici Alberta Steffena
Pád Antikrista V roce 1928 vznikla dramatická skica apokalypsy 20. století Pád Antikrista z pera švýcarského spisovatele a anthroposofa Alberta Steffena. Vizionářské a prorocké dílo se stalo roku 1935 libretem stejnojmenné opery Viktora Ullmanna, pražského německo-židovského skladatele, žáka Arnolda Schönberga a anthroposofa, který 18. října 1944 tragicky zahynul v Osvětimi. Opera Pád Antikrista je mnohovrstevnatou, synestetickou, apokalyptickou vizí vlády Regenta, jenž si nárokuje zbavit lidstvo závislosti na přírodě a „božských silách“. Regent (předobraz Hitlera) uvězní Technika, Umělce a Kněze. Technik jeho svodům podlehne a sestrojí kosmickou loď, jež má spoutat sílu slunce. Kněz začne pracovat na novém kultu, jenž má z kamení syntetizovat chléb, a Umělec má oslavit Regentovo dílo a věčný „mír“. Umělec však v kobce skrze utrpení těla zažije rituální iniciaci, sjednocení mikrokosmu a makrokosmu. Vyřkne okultní „Ich bin“ a prohlédne pravou podstatu diktátora a tyrana, jehož blížící se triumf střídá hukot hroutící se kosmické lodi. Regent je odhalen jako Antikrist a jeho pád k zemi s sebou strhne i hvězdy. Všichni tři ruku v ruce (věda + náboženství + umění = anthroposofie) odcházejí jako bratři. Olomoucká inscenace bude prvním scénickým provedením Pádu Antikrista v Česku (v originálním znění) a bude uvedena v den 70. výročí tragické smrti autora v režii Jana Antonína Pitínského.
vstupenky

10.10 (so)
19:00

vstupenky
od 31.10.2014 detaily
Giacomo Puccini: Turandot |Lyrická opera ve třech dějstvích
Turandot Jako předposlední premiéru sezony souboru opery a operety máme pro Vás připravenou lahůdku světové operní scény – Pucciniho Turandot. Po velkém úspěchu v Divadle J. K. Tyla v Plzni Vám nabídneme toto dílo i zde u nás v Olomouci, a to stejně jako v plzeňském divadle v režii Václava Málka. Turandot je nedokončená opera o třech dějstvích italského skladatele Giacoma Pucciniho. Původní libreto napsali Giuseppe Adami a Renato Simoni na základě pohádkové divadelní hry Turandot Carla Gozziho. Puccini nechal několikrát přepsat libreto, a proto se jeho dokončení zhruba o rok zpozdilo. Puccini zemřel 29. 11. 1924 u nedokončeného díla. Poslední dvě scény opery poté dokončil na žádost Pucciniho syna podle skladatelových náčrtků a poznámek jeho žák Franco Alfano. Světová premiéra se konala 25. dubna 1926 v milánské La Scale; dirigoval ji Arturo Toscanini, považovaný za špičku svého oboru. Provedl však pouze část zkomponovanou Puccinim, poté sklonil taktovku a otočil se k publiku se slovy: „Qui finisce l‘opera, perchè a questo punto il Maestro è morto” (Zde opera končí, neboť v tomto místě Mistr zemřel)“. Teprve při druhém a dalším provedení zazněla opera celá, v té podobě, v jaké ji známe dnes.
vstupenky

6.9 (ne)
14:30

vstupenky

25.10 (ne)
16:00

vstupenky
od 16.5.2014 detaily
Franz Lehár: Paganini |Opereta ve třech dějstvích
Paganini Premiéra operety Paganini se konala 30. října 1925 v Johann Strauss Theater ve Vídni. Libreto napsali Paul Knepler a Béla Jenbach. Původní text s názvem „Hexenmeister“ napsal Knepler (prý bez nějakých ambicí), k Lehárovi ho doručil jeho přítel Viktor Wögerer. Námět čerpal ze života slavného houslisty Niccola Paganiniho. Verše libreta upravil Béla Jenbach. Touto operetou začala nová éra v muzikální tvorbě Franze Lehára. Hudebně se stále více přibližuje opeře (hudba je dramatičtější, postavy jsou hudebně vyjádřeny do větší hloubky). V tom ho ovlivnil hlavně Puccini, se kterým Lehára spojovalo přátelství a vzájemný obdiv. Lehár začíná tvořit díla, která nekončí šťastně, což je u operety dost neobvyklé. Láska hlavních postav zůstává nakonec nenaplněná. I tyto Lehárovy smutně končící operety měly u obecenstva velký úspěch. Poslední uvedení operety v Olomouci bylo 24. 10. 1997.
od 13.12.2013 detaily
Johann Strauss : Netopýr |Klenot vídeňské operety
Netopýr Opereta Netopýr vídeňského skladatele Johanna Strausse mladšího právem patří, stejně jako Veselá vdova, k nejhranějším a nejkrásnějším světovým operetám. Když měl Netopýr premiéru, bylo skladateli již 49 let. Pro divadlo začal psát poměrně pozdě; Netopýr byla jeho teprve třetí opereta. Napsal ji ale dokonale vyzrálý muzikant – v té době již slavný a uznávaný skladatel valčíků, pochodů a písní. Vtipné a nápadité libreto Carla Haffnera a Richarda Genéeho stojí společně s krásnou Straussovou hudbou za úspěchem této operety. Spíše než na obligátní operetní klišé vsadili tentokrát libretisté na dobře rozehranou situační komiku. Režie se ujme Zbyněk Brabec, který se na prknech Moravského divadla Olomouc představí ve své premiérové režii.
od 22.2.2013 detaily
Karel Svoboda, Jiří Štaidl, Eduard Krečmar, Zdeněk Podskalský, Zdeněk Podskalský ml.: Noc na Karlštejně |Romantická komedie plná známých a oblíbených melodií
Noc na Karlštejně Noc na Karlštejně, slavný český filmový muzikál, natočil režisér Zdeněk Podskalský v roce 1973 na námět stejnojmenné divadelní hry Jaroslava Vrchlického. Z filmu pocházejí některé velmi známé písně skladatele Karla Svobody a textaře Jiřího Štaidla v podání Waldemara Matušky a Heleny Vondráčkové. Soubor opery a operety Moravského divadla Olomouc nastuduje divadelní verzi tohoto klenotu české kinematografie v režii Dagmar Hlubkové, která již u nás režírovala velice úspěšný muzikál Sugar nebo operetu Ples v opeře.
vstupenky

23.9 (st)
19:00

vstupenky
od 21.9.2012 detaily
Oskar Nedbal: Polská krev |Nejslavnější česká opereta
Polská krev Polská krev je jednou z nejznámějších a nejlepších českých operet. Na námět Puškinovy povídky „Slečna selka“ napsal libreto Leo Stein, na které Oskar Nedbal zkomponoval hudbu. Opereta se dočkala světového úspěchu a je nejlepším Nedbalovým dílem. Hudba čerpá z polských námětů, ale místy jsou z ní cítit i české rytmy. Kladnou stránkou díla je skvělá hudební charakterizace postav a hudba velmi dobře vystihuje i dramatické zvraty díla. Polská krev prošla od své úspěšné premiéry v roce 1913 ve Vídni celou řadou úprav. Populární ‚hity‘ této operety znají nejen milovníci operety, ale i široká veřejnost. „Diplomat“, „Jste kavalír, to vím“, „Blondýnky něžné“ a všechny krásné písně této vtipné operety si budete moci vychutnat na scéně našeho divadla.
vstupenky

22.9 (út)
19:00

vstupenky
od 16.3.2012 detaily
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta |Opera ve třech dějstvích
Prodaná nevěsta Při jisté příležitosti označil Bedřich Smetana svou Prodanou nevěstu za hračku, čímž měl na mysli její lehčí, komediální žánr, který vedle velkých a vážných autorských projektů vnímal jako jakési kompoziční rozptýlení. Spolu s komediální poetikou vkročila do tohoto díla i idea národního, o lidové tradice se opírajícího, hudebního divadla. Z historie vzniku Prodané nevěsty však víme, že cesta k úspěchu a geniálnímu výsledku se zdaleka nenesla jen ve znamení intuitivní hravosti a národopisného nadšení. Skladatel potřeboval čtyři verze, aby z lidového komediantstva vytvaroval vyspělý žánr operní veselohry, aby se na scéně neocitli folklórní loutky, ale nanejvýš životní a příběh prožívající postavy. Komedie a lyrická hloubka; tradice, folklór a jedinečnost příběhu. Takové jsou souřadnice, pod kterými každý inscenátor musí hledat svůj přístup k Smetanovu mistrovskému dílu.
vstupenky

28.9 (po)
19:00

vstupenky
od 10.12.2010 detaily
Georges Bizet: Carmen |Nejslavnější francouzská opera
Carmen Bizetovo mistrovské hudební dílo vychází z mimořádně skvělé literární práce Prospera Meriméeho o vášnivé cikánce, slavném toreadorovi a zamilovaném vojákovi. Jedna z nejslavnějších oper vůbec je pravým rohem hojnosti ohnivých melodií, které vystihují žár atmosféry Andalusie, jejich písní i tanců. Operu uvádíme ve francouzském originále a režisér Michael Tarant je pro naše obecenstvo vždy zárukou mimořádného tvůrčího jevištního dění. Inscenační tým doplňuje dirigent Petr Šumník.
vstupenky

24.9 (čt)
19:00

vstupenky
od 11.6.2010 detaily
Alan Jay Lerner, Frederick Loewe: My Fair Lady |Nejhranější světový muzikál o prostořeké květinářce
My Fair Lady Dlouhou řadu let se zdálo, že nic nemůže překonat diváckou oblibu Shawovy činohry Pygmalion. Ale stalo se, když autoři A. J. Lerner a F. Loewe tuto moderní pohádku o Popelce upravili a podložili vynikající hudbou. A tak vznikl nejhranější jevištní útvar v celé historii. Inscenaci nastudoval režisér Gustav Skála, který je současně i choreografem tohoto představení. Dirigent Miloslav Oswald.
vstupenky

17.9 (čt)
19:00

vstupenky
od 16.10.2009 detaily